W pracy z dziećmi nauczyciele wykorzystują różnorodne metody :
-
Pedagogika zabawy - zabawy prowadzone wg tej metody wykorzystują ruch, taniec i gest. Odprężają,rozlużniają,likwidują napiecie mięśni i napiecie psychiczne.Doskonale integrują grupę, umożliwiają współną, aktywną zabawę bez podziału na bawiących się i obserwatorów.
-
Drama -to stwarzanie sytuacji ,zarysowywanie problemów i próba ich rozwiazywania poprzez aktywne wchodzenie w role.
-
Metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborne - polega na psychoruchowym wspomaganiu rozwoju dzieci,poprawia komunikacje dziecka z otoczeniem, rozwija świadomosć własnego ciała i przestrzeni,pozwala nawiazać bliski kontakt z innymi dziecmi lub opiekunami.
-
Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz - wszechstronnie oddziaływuje na rozwój psychomotoryczny dziecka i ułatwia naukę czytania i pisania,rozwija funkcje językowe i spostrzeżeniowe.
-
Kinezjologia Edukacyjna P.Dennisona (Gimnastyka Mózgu) - ćwiczenia pobudzają określone części mózgu i stymulują jego pracę oraz integrują połączenia nerwowe w obu półkulach. Wpływają na lepszą koncentrację, łatwiejsze rozumienie poleceń,większą gotowość do wykonywania zadań, szybsze i efektywniejsze zapamietywanie i uczenie się.
-
Metoda projektu edukacyjnego - to cykl dobrze zaplanowanych działań realizowanych przez dzieci prowadzących do określonego celu.
-
Metoda wspomagania rozwoju umysłowego i zdolności matematycznych dzieci E.Gruszczyk- Kolczyńskiej - to zakres kształcenia sprzyjający stymulowaniu uzdolnień matematycznych dzieci , dobrze przygotowujacy je do nauki matematyki w szkole.
-
Techniki relaksacyjne wg Jacobsona -skuteczna metoda relaksacji, polega na nauce rozlużniania wszystkich partii ciała poprzez naprzemienne napinanie i rozlużnianie poszczególnych grup mięśni.Jest doskonała metodą terapeutyczną.